Om foreningen

Foreningens historie

Det hele startede i forsamlingshuset d. 20. november 1942, hvor Skytteforeningen, Landøkonomisk Selskab og Husmandsforeningen holdt møde om oprettelse af en Husflidsskole og der var stor opbakning til. Allerede samme aften blev der valgt en bestyrelse og karetmagerens værksted blev lejet. Hurtigt derefter blev der ansat lærere, købt værktøj og undervisningen startede d. 9. december med 48 elever fordelt på fire hold.

Dengang og nu
Under besættelsen, hvor der var knaphed på alt, opstod der en Husflidsforening i næsten hvert kirkesogn. Det udsprang af behovet for at lave billigt husgeråd, som der var brug for i hverdagen, både ude og inde. De fleste af disse foreninger er nu spist af udviklingen. Vores engagement i Midtfyns-festivallerne gav os midler til at købe gode maskiner og værktøj. I dag kan vi glæde os over, at vi har en god og velfungerende forening der nyder stor opbakning med især trædrejning og det sociale samvær i højsædet.

Kom og vær med
Kontakt mig eller andre fra bestyrelsen, hvis du vil høre nærmere eller lyst til at besøge os. Vi vil så gerne vise dig hvad vi arbejder med.

Bent Hauschildt Larsen, formand og skoleleder

Espe Husflidsforening